איך ליצור מותג ייחודי ב-4 צעדים

אם אין לך מושג איך להבליט ולייחד את עצמך משאר העסקים שמשווקים, הפוסט הזה הוא בשבילך.

ההצפה השיווקית שיש כיום ברשתות החברתיות מתישה, אנחנו יכולים להשקיע ולנסח פוסט, למצוא תמונה טובה ועדיין נרגיש שאף אחד לא רואה אותנו. פייר – זה מעייף, מאוד.
 
האם יש דרך בה נוכל ליצור לעצמנו ייחודיות? כזו שתגרום לאנשים להסתקרן ולרצות לקרוא אותנו?
התשובה לזה היא מיתוג. וכשאני מדברת על מיתוג אני לא מתכוונת ללוגו (ספוילר – הוא מופיע פה במערכה האחרונה).
מיתוג דורש מחקר מעמיק על העסק שלנו ועל הלקוחות ועם זאת, היתרונות שיתנו לך מיתוג טוב, שווים את ההשקעה שנדרשת בשביל זה.
 
כשיש לנו מיתוג טוב:
  • הוא מאפשר לנו להתבלט
  • הוא ממצב את העסק שלנו כמקצועי ומצליח
  • האמינות שלנו גבוהה יותר
  • הוא מביא אלינו הלקוחות הנכונים 
  • הוא מדייק את האסטרטגיה שלנו
 
מיתוג טוב מורכב מ-4 חלקים עיקריים:
1. מה הסיפור שלך 
2. מה ההבטחה שלך
3. הקול שלך והקהל שלך
4. וויזואליות
 

1. מה הסיפור שלנו?

אנחנו אוהבים סיפורים, יותר מזה –  אוהבים להיות חלק מסיפור (כל הדתות והמסורות נוצרו על בסיס סיפור, אפילו אתאיזם) כשאנחנו שומעים סיפור טוב, המוח שלנו קולט מידע בצורה טובה יותר. קל לנו לזכור סיפור מאשר רשימה עניינית. סיפורים יוצרים אמפתיה, הם מחברים אותנו למתחרש ולדמויות.
 
כשאנחנו כותבים את הסיפור של המותג, אנחנו מתייחסים לכמה נקודות זמן:
עבר – איפה הכל התחיל, מה הניע אותנו להקים את העסק?
הווה – איזו בעיה אנחנו רוצים לפתור ומה הפתרון שלנו? איזו תועלת אנחנו מעניקים למי שמסביבנו?
עתיד – מה החלום שלנו, מה המטרה והחזון שייצרנו? מה ירגיש הלקוח אחרי שייקח את שרותנו?
 
אני מציעה לשבת ממש עם דף ועט ולהתחיל לכתוב, לפעמים יכול לקחת זמן עד שזה יזרום, אבל לאט לאט הסיפור יתהדק.
 

2. מה ההבטחה שלנו?

ההבטחה שלנו היא בעצם חלק מסיפור המותג, אבל חשוב לתת לה חלק נפרד. מה הכוונה בהבטחה? ההבטחה היא מה הלקוח יכול לצפות לקבל כשהוא יקנה מאיתנו. גם המטרה הגדולה שלנו היא חלק ממהבטחה (ולא, התשובה היא לא כסף) – המטרה הגדולה היא הרצון שלנו לעשות טוב עם העולם או עם הזולת, לרוב בתחום ממוקד. כשיש לנו מטרה משמעותית יש לנו רצון לעבוד בשבילה, היא מעוררת את ההשראה ומחברת אליה את הסביבה.

 
כדי להגדיר את ההבטחה, נענה על השאלות הבאות:
  • מה החוויה שאנחנו יוצרים אצל הלקוח? 
  • מה הערך שהלקוח מקבל מהשירות שלנו? 
  • מה מניע אותנו לעשות את מה שאנחנו עושים?

המטרה שלנו צריכה לעורר את הלקוח: היא יכולה להגביר אושר או ליצור חיבור, היא יכולה לעורר השראה ולהשפיע. יחד עם זאת, חשוב שלמטרה יש גם מימוש פרקטי – זהו בעצם השירות או המוצר שאנחנו מציעים ללקוח.

לדוגמה – ההבטחה של קוקה קולה היא תחושת רעננות והנאה שמתעוררת כששותים מהמשקה שלהם.
 

3. קול וקהל

איך אנחנו מדברים? למי אנחנו פונים?
יש 2 פרמטרים שחושב לדייק:
 
קול –
  • מה האישיות של המותג שלנו?
  • למי אנחנו מדברים?
  • מה טון הדיבור שלנו – סמכותי? בגובה העיניים? מוביל או משתף? 
 
קהל – 
  • מה אנחנו מוכרים ללקוחות?
  • האם אנחנו מוכרים מוצר יקר או זול?
  • מי קהל היעד המדויק שלנו?
  • מה מרגש אותו?
  • מה הם מחפשים לקנות ולקבל?
  • מה הערך שאנחנו מעניקים לו?

כדי לדייק את האישיות של העסק ואת קהל היעד, חשוב לברר לעומק את הנקודות האלו. התשובה שנקבל תעזור לנו לאפיין את המותג שלנו,  ונבין מה אנחנו מוכרים ולמי. והכי חשוב – נמצב את המותג בצורה מדויקת.

 

4. לוגו ושפה ויזואלית

אחרי שגיבשנו את הסיפור שלנו, ניסחנו את ההבטחה שלנו ודייקנו את טון הדיבור שלנו, נרצה שאלו יבואו לידי ביטוי גם בשפה בלתי מילולית – דרך העיצוב שלנו.
העיצוב הוא הדבר הראשון שתופס את העין של הלקוחות שלנו ולכן חשוב כל כך שהוא יבלוט ויהיה בהלימה מלאה למותג שלנו. הלוגו שלנו צריך להכיל את הערכים המובילים של המותג,  כאן כתבתי מדריך מפורט על 5 העקרונות שהופכים לוגו לטוב.
 
כמובן שעיצוב לא מתחיל ונגמר בלוגו, אלא מורכב משפה עיצובית שלמה שמעבה ומספרת את הסיפור שלנו.
שפה עיצובית מורכבת משלושה אלמנטים מרכזיים:
 
  1. פלטת צבעים קבועה
    צבעים מעוררים אצלינו רגשות ומתחברים לערכים מסוימים. ולכן, כשנבחר צבעוניות נתאים אותה לאווירה שחשוב לנו ליצור.
    אני אוהבת שיש 3 צבעים ראשיים ועוד כמה תתי צבע, שמשלימים או מתחברים ומעבים את הצבעים המרכזיים.
  2. טיפוגרפיה
    טיפו=תורה, גרפיה=כתב. תורת האותיות היא עולם ומלואו. כמו צבעים, הם מעוררים אצלנו תחושות ואפילו משפיעים על הטון בו נראה מידע כתוב. הפונטים בהם נבחר צריכים לחזק את המסר שלנו ולהתאים למה שאנחנו רוצים לשדר. גם להנחה של הפונטים יש משמעות: לגודל שבו נשתמש, האם נכתוב כותרות בקו ישר או מעוגל? האם יש משחקים עיצוביים עם הטקסט? אני ממליצה לבחור 2 פונטים – אחד לכותרות ואחד לטקסט הרץ.
  3. תמונות ודימויי
    דרך סגנון תמונות ואיור נוכל לעבות ולחזק את הסיפור שלנו, חשוב גם פה לשמור על סגנון אחיד וקבוע, שמתאים לדרך בה אנחנו רוצים להציג את עצמנו  ואת המותג שלנו.
 

לסיום

אחרי שהגענו לכאן, למדנו והעמקנו בכל מה שהופך את העסק שלנו למותג ייחודי:
כשהשיווק שלנו מעביר מסר עקבי, ללקוח הנכון באמצעות שפה גרפית אחידה ומקצועית, שתגרום את הלקוחות לזהות אותנו. יהיה לנו הרבה יותר קל לבלוט ולייחד את עצמנו.
והרבה מעבר – הם ירצו להמשיך לבוא ולקנות ממנו, כי יהיה להם חשוב לקחת חלק ממה שהמותג שלנו מציע.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות